FOLLOW US ON: follow us on facebookfollow us on youtubecontact usmobile version HU | RO | EN
tiff logo    
 
Întâlnire româno-ungară a cineaștilor (2)
2014-07-06 15:26:00

Duminică, 6 iulie, la Casa Artelor, a avut loc întâlnirea actorilor și a regizorilor cu media și publicul. La conferință au fost prezenți Bogdan Crăciun – producător executiv la Câinele japonez, Csillag Ádám – documentarist și Muhi András – producătorul de la Numai vântul și al altor 220 de filme, dintre care 24 artistice. Bogdán Zsolt și Dimény Áron au condus conferința de presă și primul a anunțat la începutul acesteia că workshop-ul de actorie a luat sfârșit şi a fost receptat cu succes de participanţi. Apoi, a pus o întrebare comună, pentru toţi trei, anume când e momentul când un producător știe că un film va avea sau nu succes? Bogdan Crăciun a spus că „la noi, în România, diferă perspectiva eșecului sau a succesului; simpla terminare a unui film e un succes. Trebuie să crezi în varianta finală și să mergi cu ea.”

Discuţia a fost continuată pe tema filmului maghiar și român şi cât de cunoscut este el de ţara vecină. Muhi a răspuns că „românii sunt înaintea noastră. Nouă ne-au scăpat ultimii ani. Am o relație bună cu Tudor Giurgiu şi niciodată nu am avut probleme cu românii, ci doar cu polonezii și maghiarii. Ceciliei Felméri îi voi produce primul lungmetraj.” Bogdan Crăciun, a venit cu două exemple de co-producţii la care s-a implicat Libra Film, unde lucrează. E vorba despre Aglaja şi Katalin Varga (premiat la Berlin). A mai spus că el şi colaboratorii lui cunosc filmele maghiare care ajung la festival, o parte importantă din ele fiind prezente an de an la TIFF.

Csillag Ádám a vorbit despre Zoltán Fábri, al cărui discipol e. A discutat despre Holocaust, problema evreilor, subiecte despre care a făcut documentare. De altfel, este multipremiat pentru lucrările lui, care au un pregnant caracter social. Muhi l-a lăudat pe Csillag și a spus că ce face e „istorie prin film”, iar Csillag a completat că „m-am ţinut departe de subiecte-campanii”. Tot legat de acest subiect, Crăciun a spus: „Am produs multe filme documentare, de la subiecte miniere la comunități pe cale de dispariție. Vom lansa un documentar despre istoria evreilor din România, al Oanei Giurgiu, și astfel empatizez cu Csillag. Montarea unui film documentar e o muncă incredibilă.” Apoi, a vorbit despre campania Salvați Marele Ecran care orbitează în jurul situației actuale a cinematografelor din România. Totul va fi transpus într-un film regizat de Alexandru Belc, căruia Tudor Giurgiu i-a propus această sarcină. Va fi numit Cinema, mon amour, iar HBO va fi coproducător împreună cu Libra Film, chiar dacă la început compania prim-amintită nu a considerat că subiectul se pliază pe viziunea proprie şi pe placul spectatorilor acestui canal tv.

În final, cei trei invitaţi au fost întrebaţi cum văd festivalul şi ce sfaturi au pentru îmbunătăţirea lui. Muhi: „Aici la Miercurea Ciuc aveţi o şansă deosebită, iar la anul nu va mai fi Campionatul Mondial.” Crăciun a replicat, fiind mai experimentat în organizarea acestor tipuri de evenimente şi părerea lui e că o astfel de competiţie sportivă nu reprezintă o piedică în succesul unei ediții de festival de film. A lăsat să se înţeleagă că cele două chestiuni pot coabita foarte bine. Sfatul pe care l-a oferit către organzatorii TIFFszereda este să încerce o diverisifcare a activităților și să păstreze atenția publicului din oraș pe tot parcursul anului, prin proiecții pregătitoare.

Muhi a concluzionat prin faptul că în Ungaria, sistemul nu oferă fonduri pentru producerea filmelor cu valoare culturală și nici nu întrevede o posibilitate ca această situaţie să se schimbe.

Referitor la situația industriei cinematografice din Ungaria, se vede o asemănare cu cea din România, dat fiind faptul că pe vremea comunismului erau 5 studiouri de film, iar acum a rămas doar unul.

Ion Indolean